Hojåkning – hjärtat i halsgropen eller inte?

Jag har kört hoj både på gata och bana i många år och är än så länge förskonad från olyckor.

För några år sedan var en kompis ute och körde, hans packning lossnade och for i bakdäcket som orakade en vurpa med dödlig utgång. Tragiskt så det finns inte ord för det.  På begravning var vi många hojvänner och efter ceremonin när vi stod och prata så får våra vänner veta att vi ska åka till Danmark några dagar senare, på hoj. Flera blev lite blev illa tillmods och bad oss stanna hemma/vara extra försiktiga.

Jåke och jag bestämde att vi skulle åka men att vi skulle föra någon slags statistik på eventuella incidenter på resan. Det slutade med två varianter:
– Hoppsan (något händer som vi inte förutsett och vi måste höja handlingsberedskapen)
– FAN_SKIT_DJÄVLAR (vi måste på något sätt agera fort för att inte det ska gå på tok)

Vi åker alltså på varsin hoj från Uppsala ned till Viborg i Danmark och hem igen, ca 150 mil.
Statistik från resan:  Två stycken ”Hoppsan”.
– En utanför Laxå där en farbror inte tittat i backspegeln på länge och blir jätteförvånad när han ser två hojar ligga 50 meter bakom och vänta på att 2-vägen ska börja. Farbror rycker i ratten och lyckas  precis hålla höger hjulpar på vägbanan istället för bredvid.
– En på motorvägen vid Ålborg. En fiskmås som troligen tullat på påsksnapsen vinglar och far och kommer vid ett tillfälle lite väl nära mitt huvud.

Vi har fortsatt med ovanstående när vi varit ute och kört. Ibland tycker jag att vi haft en ”FAN_SKIT_DJÄVLAR” medan Jåke upplevt det som en ”Hoppsan” men antalet incidenter är vi oftast eniga om, vi är definitivt eniga om att vi inte har många av dem.

Hur kommer det sig att vissa verkar ha mer eller mindre nära döden upplevelser varje gång de är ute på hojen medan andra sällan upplever fara?

För mig handlar det om jag har tid att titta mig omkring och har tillräckligt med fantasi för att hinna reflektera över vad som kan ske och därför hinner att undvika faran.  Jag hamnar inte i trubbel för att jag hinner sänka farten och väja, jag behöver inte bromsa in i problemet.

spacer