Stockholm Tunnel Run

Jag har bestämt mig för att springa ett lopp, jag har sprungit några 5 km lopp förut men nu ska det bli ett 10km. Det blir Stockholm Tunnel run som går av stapeln 22 november innan Norra länken öppnas för biltrafik. Just nu är det ca 35.000 anmäla. Med andra ord, det kommer att bli trångt!

I några år har jag av och till försökt att bli bättre på att springa men min inlärningslurva är flackare än en pannkaka villket dels handlar om vilja och dels fysiska förutsättningar. I mitt huvud ser jag mig springa fram som en gasäll men i verkligenheten lufsar jag mest. Att jag har astma gör inte saker lättare eftersom under vissa perioder på året, typ vår och försommar, är det omöjligt att vara ute och göra ansträngade saker. Men nu är det september och både luftfuktighet och temperatur passar mig så ska det nu tränas löpning så är det ett bra tillfälle.

Nåja, träningsplanen ser ut som följer:
Springa långpass en gång per vecka 10-12km
Intervall 30 mintuer per vecka 4-5km
Cykla en grus och asfaltslinga på 23km en gång per vecka
Bålträning tre gånger per vecka

Vissa sätter tider som mål, här är målet att springa och tycka det är skoj.

spacer