Depå-personal

I år har Jåke ställt upp i några Road Racing tävlingar och ni har kunnat läsa lite om hur det har varit i hans race-rapporter på R2D2.se

Nu tänkte jag berätta vad min roll i det hela är.

Inför varje race så plockar Jåke ihop allt som ska med från garaget medan jag ser till att få med allt ifrån lägenheten. Kläder, sovsaker, elpryttlar, necessärer, elgrill, värmeljus, skumpa, mat osv. Väl på plats så ska lägret slås upp vilket innebär att hela bilen töms på saker och under en stund brukar det se ut som ett riktigt ciruksläger med saker precis överallt.
Platsen som hoj/hojarna står på omvandlas till sovplats. Värmeelement ska slås på så man inte fryser ihjäl. Mat ska stuvas runt så det finns någon logik i vad som finns var. Antigen ska vårt eget tält upp eller så får vi dela med någon men oavsett så ska el dras fram till däcksvärmare, kaffemaskin mm. Bord och stolar ska fram, lika så vattendunk och klocka. Jåke brukar under tiden roa sig med att få hoj, miljömatta, depåstöd, däckstrave, utrustning och verktyg på lämpligt ställe. När man såmåningom fått till något som kan kallas hemtrevligt/funktionellt brukar det vara hög tid för att stoppa dagens sista måltid i truten samtidigt som man pratar med tältgrannar för att få veta vad som skett sedan vi sågs sist.

Fredag brukar vara träningsdag och mitt pusslande börjar:
Jåke ska ha frukost, bli påmind om vilka tider som gäller. Klockan som satts upp i går synkas så vi vet att alla har ungefär samma tidsuppfattning. Däcksvärmare ska pluggas in. Grannen vill ha kaffe. Jag ska ha frukost. Jåke ska ha hjälp på med kläder. Den andra grannen suktar efter kaffe. Jåke inser att han glömt tanka så vi hjälps åt med att hälla i lite. Däcksvärmare ska av. Tredje grannen vill ha kaffe. Påminner grannen om att han ska börja förbereda sig inför sitt pass.
Jåke kör träningspass och jag brukar hålla ett öga på hur han och hojen beter sig. Funkar sidoförflyttningar? Skickar han distinkta styrimpulser? Gasar han? Jåke in kommer in från pass och han vill ha hjälp med stöd, värmare och av med kläder. Grannen ska ha hjälp med värmare och stöd. Jåke får höra vad jag sett samtidigt som han tvingas stoppa något i truten. Resten av träningsdagen fortsätter i samma anda.
När det är färdigkört för dagen så börjar förarna med diverse underhåll av cyklar. Lagar om något är trasigt, putsar på något som är smutsigt (oavsett om saken syns eller inte), tankar, byter däck (helst på alla fälgarna, flera gånger), skruvar på fjärdingen för att det är nog dennes fel att de inte kört så fort som de drömt om. Hojen samt förare ska besiktigas av tävlingsorganisationen och hittills har jag alltid fått springa och hämta något som Jåke glömt. Magar kurrar och mat ska lagas, jag får samla ihop vad tältet förmår och sno ihop något ätbart. Inget jag lagat hittills skulle kallas delikat av en kock men hunger är en otroligt bra krydda. Folk i depån fortsätter att gå mellan tälten och låna saker, dricka kaffe, skratta och jämföra dagens upplevelser tills alla en efter en går och nattar (efter att ha klappat om hojen en sista gång).

Racedag 1 & 2
En dag som innebär att det först är det kval och sedan är det race. Däcksvärmare pluggas in. Hönökaka och tubost är vanligt förekommande som frukost men Jåke och jag brukar ha med oss lite annat. Proceduren med kaffe till oss och grannar fortsätter och jag brukar passa på att kolla läget hos de närmaste om de har koll på tider och om de vill ha hjälp under dagen. Hojen ska varmköras. Jåke ska ha hjälp på med kläder men först måste det nervöskissas lite. Däcksvärmare ska av. Påminner grannen/grannarna om att han/de ska börja förbereda sig. Jag hjälper Jåke av med värmare och tar bort stöd så han kan dra ut på kval. Förare åker in och ut i något som kan se ut som en salig röra men det finns en viss logik. Färgerna på de siffror som sitter på hojarna talar om vilken klass hojen tillhör och i tidsschemat står det vem som förväntas vara var och när. När alla har kvalat så är det dags att se till att mat kommer i förare och hojar är tankade och klara (det läggs mycket tid på att fundera hur mycket soppa som kommer att gå åt, ingen vill släpa dövikt men ingen vill få soppatorsk på grund av en eventuell omstart av race etc.)
Racedags. På med kläder, av med värmare och stöd. När Jåke dragit ut så är det bara att plocka ihop stöd, elkabel och värmare och förflytta sig till närmare banan (observera att förarna har motorer som hjälper dem med förflyttning, det har inte depåpersonal utan vi får vackert gå och bära allt som ska med). Om något går på tok och man inte kan starta som man tänkt så vill förarna ha sina värmare tillgängliga så de inte riskerar att däcken blir för kalla medan de väntar om omstart. Starten går! Har man nu tur så har man tid att titta på racet. Direkt efter race ska förarna och hojar in i Parc Ferme där hojen ska stå i minst 30 minuter. Det innebär att jag igen får ta stöd och saker och bära dem dit man nu valt att lägga Parc Ferme (man kan få gå många kilometer på en dag). Någon av grannarna ska nu ut på race och de vill gärna ha hjälp med värmare, stöd, sladdar så jag brukar få ta mig ett par rundor. Det ska även hinnas dricka lite kaffe, klappa på någon som är deppig, skratta men någon som är glad. När alla tävlat klart så börjar nästan samma visa som kvällen innan: Laga trasiga saker, byta däck, laga mat, prata strunt, vara upprörd över SVEMO/medtävlande/eget resultat och något som är noga i Jensen/Peterssonska teamet: Dricka skumpa för att fira att man haft en bra dag.

Stora skillnaden mellan racedag 1 och 2 är att när alla tävlat klart så börjar ihopplockandet vilket brukar kunna ta ett par timmar eftersom man förutom själva packande även ska dricka kaffe och prata om hur dagen varit.

Bilfärd hem=Laila sover sött trots helgens massiva intag av kaffe medan Jåke kör.

Väl hemma så brukar jag packa upp det som hör till lägenheten och slå igång tvättmaskinen. Jåke får ta hand om det som hör till garaget.

spacer