Halvmarathon 23 april

Någon gång under hösten kom jag på den halvgalna idén att jag skulle springa Women Health Half Marathon som går av stapeln 23 april i Stockholm. 21 km är längre än jag någonsin sprungit och för att överhuvudtaget ha en chans att fixa så jag köpte till ett träningsprogram som ska vara anpassat till loppet. Man kunde naturligtvis välja olika fartnivårer och jag valde ett för tidsintervallet 2:10-2:20, vilket är liiite för snabbt men nästa nivå var 2:45 vilket jag tyckte var fel åt andra hållet, alltså för långsamt.

Schemat är 14 veckor och kört nu för fullt. För att få tillgång till schemat får man  logga in på www.marathon.se. Jag hade önskat att man kunnat tanka ned allt till sin kalender istället för att gå in och läsa på en web-sida men det funkar tyvärr inte. Bara att gilla läget.

Första vecka var det tre pass och totalt 18,50 km. Passen har lite blandat innehåll och består av gång, löpning, styrketräning och stretch. Gillar så här långt men det är även lite nervöst.

Jag har aldrig tidigare lyckats följa ett träningsschema med 3-4 pass per vecka i 14 veckor.
Jag har klarat 2 pass per vecka i 10 veckor.

Jag har aldrig sprungit 21 km.
Jag har klarat 12 km.

Nu hoppas jag att kroppen håller, att jag slipper förkylning och annat elände.

Jag försöker fortfarande komma på vad sjutton jag ska sysselsätta hjärnan med när jag springer. Ibland blir jag helt enkelt så uttråkad att jag inte vill springa fast jag har ork kvar. Musik/Pods funkar en stund, dagdrömmar likaså.  Räkna steg mm, går bort. Tänka på ingenting, går bort.

spacer