Dags för SEC #4 – Gelleråsen

Denna rapport kommer i två varianten, en kort och en lång. De som har viktiga saker att göra eller tror att de kan bli irriterade över något, läs endast den korta.

Kort version
Vi kom till Åsen, vi körde i både sol och regn, vi kom i mål, vi hade skoj.

Lång version
Vi lämnade Uppsala onsdag förmiddag för att hinna till Gelleråsen i tid för vara med på onsdagsträningen. Träningen gick så där för oss alla tre, det var hoppigt och studsigt och lite halvstökigt i grupperna. Peter & Jåke vara så neggo ett tag att jag föreslog att vi skulle göra om upplägget för ERF till att en förare, jag, kör alla tre cyklarna och de andra två kunde sitta och sura. Sen när de sett sina varvtiden och insett att de satt PB så blev de plötsligt intresserade av att köra igen. Efter träningen var det dags för inskrivning och besiktning. Struktur-Laila gillar att det var tydligt med både tider och platser för detta. Däremot  är jag lite fundersam på vad jag utstrålar för karln som skulle besiktiga verkade bli livrädd för mig för han rörde sig bara runt fronten på Rakel och vågade sig inte nära mig eller min utrustning. Nåja, jag fick min klisterlapp. Support teamet, denna gång beståendes av Åke, Nicklas, Marie-Louise, Per & David, var nu alla på plats och det eviga bärande av saker till/från tält/box började. När vi så småningom var nöjda var det mat som gällde innan det var dags att natta.

Racedag! Det finns ett speciellt Gelleråsen väder och det är ett väder som är hopplöst att förutse, de enda man kan vara säker på är finns det regn någonstans i världen så kommer det att passera över banan.  Kvalet gick hyfsat och lyckan var fullständig i teamet när vi kunde se #42 i toppen på tavlan (jaja, det försvann blixtfort).

42_i-toppen

Peter fick starta men naturligtvis började det regna (YES!!!). Teamet, även Sinikka har dykt upp, har numera fått upp farten på däcksbyten så det blev knappt en pulshöjning. Eftersom jag inte har något emot regn så fick jag erbjudanden från alla möjliga lag om att ha allas transpondrar på min cykel. Hade ju varit skoj att se en hoj ute men att alla 21 lag får tider. Gick ut som tvåa och lyckade hålla bra fart och fick till och med köra om lite. Jåke gick ut som trea och då började det torka upp. Både Peter och Jåke satte nya PB under dagen medan jag lullade på i mitt tempo. Fördelen med att inte vara snabb är tre saker: Man har gott om tid att kolla på andras spårval och fundera om man vill testa dem eller inte, man kan använda samma Pirelli-däck i tre race (se bild) och man behöver inte tanka så mycket.

Pirelli

Det sägs att blicken är viktig när man kör hoj. Kollar man bilden så ser man två förare med två helt olika blickfocus J

Foto av Thomas Berglund

Foto av Thomas Berglund

Racet flöt på utan incidenter för teamet så efter 6 timmar så gick vi i mål på en 10-placering och ett hack upp i sammandraget till plats 6. Detta firade teamet ståndsmässigt med champagne.

Tack alla för en rolig dag!

spacer