Lång weekend i St. Petersburg

Vi tänkte åka till Moskva men valet föll på St Petersburg eftersom vi fick information om att visum inte behövdes.

Några veckor innan avfärd insåg vi att vi fått felaktig information, vi behövde visst visum för att bli insläppta. Pass ska vara giltiga minst 6 månader efter att man kommit hem, och mitt pass var inte alls giltigt till juni som jag läst utan bara till april. Man var tvungen att ha inbjudan från ryssarna för att få komma dit. Man är tvungen att ha en special reseförsäkring. Ridå ned…

Efter att ha läst på, ringt ambassad, fått nytt pass på express, fixat försäkring och visum så var vi med två dagar till godo redo att åka.

Väl framme så visade det sig att vi bokat värsta 5-stjärniga hotellet, Trezzini Palace. När vi frågade om rekommendation på restaurang för middag så ritade de på en karta vart vi skulle. Vi knatade och knatade men eftersom kartan inte visade kyrilliska alfabetet så såg vi inget ställe som matchade beskrivning. Vi gav upp och tog ett ställe som såg bra ut. Gissa om vi blev förvånade när det visade sig vara det stället vi blivit rekommenderade ”Old Customs”. God mat och bra serivce.

Nästa dag stod Isaak katedralen på agendan. Maffig och det är inte svårt att förstå att den tog 40 år att bygga. Efter lunch på en italiensk restaurang så gick vi till Hermitaget där vi bokat privat guide. Utan guide hade vi nog gett upp inom 30 minuter, över 1000 rum och otroliga mängder konstverk hade blivit oöverskådliga annars. Efter tre timmar så var vi mer än nöjda. Den korta versionen är: guld, guld, kristallkronor, skulptuer, guld, målningar och katter som jagar möss. En avsmakningsmiddag på Palkin stod på tur. Vi serverades allt från kaviar och krabba till gåslever och jordbubbssorbet. Man visade stolt upp Vladimir, en levande ett-årig kungskrabba, som vi artigt men bestämt meddelade att vi inte tänkte äta.

Lördag. Dags för Uppståndelse-kyrkan, lika magnifik som Isaak-katadralen. Man måste ge konstnärerna kredd för deras förmåga att fylla varje liten del av insidan med mosaik och bilder. Vi lyckades hitta en bokaffär, en sån där som har allt från böcker om gud vet allt till dyra pennor till konstnärsmaterial och leksaker. Det är lite oklart hur lång tid vi spenderade är men säkert är att vi kunnat stanna ännu längre. Middag fick bli caviar- och vodkaprovning på ett av stans bästa hotell. Hallelulijaa vad gott det var! Kvällen avslutades på lokal pub med inriktning på vodka, vi drack vin…

Söndag och hemfärd. Vår chaufför, som jag är helt övertygad om har sett för mycket Transporter/Jason Statham, skjutsade oss till flyget med hotellets MB S500. Väl på flygplatsen så tog det mindre än en timme för oss att komma igenom alla kontrollen samt fått lunch serverad.

Summa summarum: St Petersburg – klart värt ett besök! Men komihåg att vara ute i god tid med visumansökan.

Hotel Trezzini Palace bjöd på svit och stor säng

En av rummets två kristallkronor

Old Customs bjöd på Grönt-Äpple-Sorbet – MUMS!

Takmålning i St Isaak katedralen

På väg till Hermitaget går man genom personalbostäderna

Guld, guld och åter guld finns på Hermitaget

Kungskrabban Vladimir

Uppståndelsekyrkan – fantastiskt vacker

Caviar-provning de luxe. Värt varenda rubel